Associaties 1

De foto lijkt inderdaad een schilderij (reactie Gelkinghe 31-12-2009), maar vooreerst houd ik het even op een foto van een onbekende vrouw gemaakt door een onbekende fotograaf mogelijk rond 1910. De foto is onderdeel van de collectie Archive of Modern Conflict in Londen. Dat de foto op een schilderij lijkt komt door de gehanteerde oudste techniek voor het maken van kleurenfoto’s; drie lagen zetmeelkorrels gedrenkt in rode, groene en blauwe kleurstof aangebracht op een zwart-witte glasplaat, stammend uit 1907. Deze Autochrome is vooral groot geworden door de collectie van Albert Kahn een rijke Franse bankier. Kort na de uitvinding van de Autochrome door de gebroeders Lumiere stuurde Kahn fotografen de wereld rond om onbekende culturen in kleur vast te leggen (informatie Volkskrant 9-12-2009, p. 10).
In mijn ogen lijkt de gefotografeerde vrouw sprekend op een Française waar ik jaren terug in Groningen regelmatig mee danste. Inmiddels is zij al lang weer in Parijs woonachtig en natuurlijk veel te jong om de afgebeelde dame te kunnen zijn. Maar misschien is de bloemenvrouw een familielid van haar en komen we zo deze nu nog onbekende persoon op het spoor. Ik heb een bericht naar Parijs gestuurd en wacht op antwoord.
Het project van de Amerikaanse overheid (bericht 31-12) en dat van Kahn brachten mij direct bij het grote fotoproject van August Sander die de sociale gelaagdheid van zijn tijd in portretten heeft willen vastleggen (1892-1952). Laatstgenoemde projecten waren al langer inspirerend voor mijn eigen kleine onderneming Voorouders in een Colonie. Het zijn dergelijke associaties die me gelukkig kunnen maken en ik denk dan ook dat waarschijnlijk alleen via een associatieve methode mijn project een kans van slagen zal hebben (zie boven in het menu onder Filosoof).

Dame met bloem

August Sander, jonge mannen op weg naar een bal (1914).

August Sander, Boerenbruid, ca. 1921-22.

Mijn grootmoeder Margje Botter, ca. 1910 (eigen collectie).

August Sander, jonge boerin, Westerwald, ca. 1930.

Mijn grootmoeder Grietje Metselaar, ca. 1925 (eigen collectie).

Geef een reactie

