Genen en Voorouders

Kon het zo zijn dat hier bepaalde erfelijke eigenschappen zo dominant waren dat ze in de onvoorstelbare vermenging van generaties overeind hadden kunnen blijven vroeg ik mij af. In ieder geval zou het absurd zijn dat die zich dan alleen via de mannelijke lijn voortgeplant zouden hebben*. In mijn geval was dat immers ook anders gegaan. Toch hield ik de indruk dat in de Colonie een aantal mensen dragers waren van deze eigenschap en dat die op een of andere wijze met de naam Booij verbonden was. Schrijven en historie. Ik denk aan mijn grootvader en zijn broer en aan de turfgraver Hendrik Booij die op zijn oude dag drie beschouwingen over zichzelf de Colonie en de tijd waarin hij leefde op papier zette. Ook aan Thijs Booij, persoonlijk secretaris van koningin Wilhelmina, beheerder van het koninklijk archief en schrijver van historische werken en – omdat ik de laatste jaren verslingerd raakte aan de Son, de dans van Cuba – aan Hans de Booij met zijn boek; De dromer van Santiago de Cuba. Nooit duiken er schrijvers op die N. heten. Maar ik zou verder moeten zoeken om de zinnigheid van deze indruk aan te tonen. Zou die niet onzinnig zijn, dan zou dat wel de door mij eveneens zo verlangde connectie met mijn al vrij verre voorvader, de onaangepaste scheepstimmerman Hendrik Thijs Thalen die in de Franse Tijd vanuit het gevang brieven aan zijn vrouw schreef, minder waarschijnlijk maken*. En wilde ik dat wel?

Hendrik Thijs Thalen
Uit: ‘Feit en Fictie’  op mijn website onder Voorouders. Zie voor de Son in Santiago de Cuba dit blog augustus 2009. Zie bijvoorbeeld ook Maarten ’t Hart, ‘Het roer kan nog zesmaal om’, 1984, p.1 over genenversleuteling. * H.T.Thalen, 12-10-1755–6-02-1830, kwartierstaatnr. 194. Reconstructieportret door Arend Booij te Zwolle.
Geef een reactie

