Botswana Doekgenoot

Op zoek naar opnamen van de Congolese band Staff Benda Bilili (zie bericht 29-9-2009) die binnenkort in Groningen optreedt, kwam op het associatie-netwerk YT deze doekgenoot in mijn blikveld. Wat een buitengewone techniek met helderklonkige Afrikaanse melodie. Ik stuurde meteen een bericht met dit filmpje aan vrienden en kennissen. Nader bekijken en beluisteren leerde me wat ik natuurlijk direct al had moeten zien en horen dat hier een open-tuning gebruikt wordt en dat de vrouw een man is en Ronnie heet. Welke open stemming weet ik zo niet, ik meen niet G (zie bericht Keith Richards). Verder kijken levert ook nog iets anders op.

Dat de bier drinkende jongen op de achtergrond er niet verbaasd of verwonderd maar rustig en zo nu en dan zelfs wat verveeld en lacherig bijzit, blijkt helemaal niet vreemd wanneer je meer omringende filmpjes gaat bekijken. Er bestaat een hele serie van opnamen van jongens en mannen die dezelfde melodie of varianten daarvan in een open stemming spelen op oude afgeragde gitaren. Ook de zojuist genoemde bierdrinker is van de partij. Het is toch een soort van kunstje. Of dit een lokaal heel bekende melodie betreft weet ik niet. Ronnie blijft trouwens qua uitvoering wel bijzonder.

Geef een reactie

